<< Mit csinálunk
Munkaügyi / HR átvilágítás
Tapasztalatunk szerint egy átvilágítás során a külső, semleges
szakemberek által tartott tükör gyakran egész más képet mutat a meglévő folyamatokról,
munkaszervezésről és költséghatékonyságról, mint a belsős munkatársak számára megjelenő, nem ritkán
idealizált, vagy korrigált kép. Erre a magyarázat talán abban keresendő, hogy a belső szemlélő
számára jó néhány rosszul működő folyamatnak, és megkérdőjelezhető egyedi ügyintézésnek
"története van", melyek oka gyakran az erőforráshiányban ("szegény Annácska egyedül viszi
ezt a területet"), vezetőségi döntésekben és a cégen belüli sajátos érdekrendszerben, baráti
ügyintézésekben, vagy épp ellenkezőleg, a rossz munkahelyi kapcsolatokban, egyszóval az emberi
tényezőben keresendő. Így a felmerülő "hiányosságokat" a munkatársak és a vezetők sokszor
hajlamosak "megérteni", mert ismerik a történetét, értik, hogy miért történt úgy ahogy, ezzel
aztán jobban elfogadják azt, hogy "az adott helyzetben nem volt jobb megoldás". Nem így a
hatósági ellenőrök, vagy a tulajdonosok képviselői. Egy viszonylag kis létszámú munkahelyen nincs
olyan elkülönült belső ellenőrzési részleg, akik a szereplőket nem ismerve, csak a tények alapján
ítélik meg a folyamatokat. Egy erőforrásokban szűkölködő adminisztratív részlegnek sem feltétlen
érdeke felfedni és korrigálni a hiányosságokat saját működési területén, hiszen ezzel újabb
feladatokat rántanának magukra az amúgy is túlterhelt munkatársak. A fentiek miatt az önkorrekció és
a múltbéli hibák felderítése és kijavítása nem tipikus jelenség egy kisebb szervezetnél.
Ezért javasolt a külső kontroll elvégzése, különösen jelentősebb
jogszabályi változások idején.
A munkaügyi és HR átvilágítás célja: felkészítés egy esetleges
hatósági ellenőrzésre, valamint az adott jogi és működési keretek között leginkább költséghatékony
megoldások kialakítása.