<< Mit csinálunk
Informatikai tárgyú projektekhez kapcsolódó pályázati
kiírások, ajánlatok és szerződések kockázatelemzése
A HR tanácsadás
mellett, informatikai projektek kockázatelemzésével foglalkozunk.
Eddigi tapasztalatunk szerint a komplexebb informatikai beruházások
sajátossága, hogy a szerződés tárgyát -annak összetettsége miatt- sokszor igen nehéz meghatározni,
és komoly odafigyelést igényel egy kialakítandó informatikai rendszerhez kapcsolódó szállítói
felelősségi kör, de a vevői elvárások pontos meghatározása is. Ennek egyik oka talán az, hogy nincs
annyira egységesen használható definíciórendszer, mint más iparágakban, hiszen az állandó változás
újabb és újabb technológiákat és termékeket dob ki, melyek felülírják az addig létező fogalmakat. A
másik ok pedig az lehet, hogy egy adott problémára az informatika által kínált eltérő megoldási
lehetőségek és opciók igen széles skálán mozognak, ami miatt az ajánlatkérőnek a versengő ajánlatok
összehasonlítása sokszor igencsak összetett feladatnak bizonyul.
Sajátos az informatikai projektekre jellemző felelősségi rendszer
is. Egy rosszul működő IT rendszer az általa feldolgozott vevői adatokban okozhat kárt, míg az
adatmentés, háttértárolás általában a vevő felelőssége. Ugyanakkor az is köztudott, hogy az IT cégek
felhívják arra a figyelmet, hogy a szoftver "veszélyes üzem", vagy "nincs hibamentes
szoftver", hiszen a szoftverek hihetetlenül gyors változtatását a vevői igények diktálják, és emiatt
- a gyógyszeripari termékekhez egyáltalán nem hasonlatosan - a szoftverek hosszas kísérleti
tesztelésen nem eshetnek át, így igazi próbájuk már az értékesítés után zajlik, fejlesztésük a
felhasználóktól érkező hibajelentések alapján történik. Emellett sok esetben a megvalósítani kívánt
informatikai rendszer testreszabással készül, hogy minél jobban leképezhesse a vevő belső
folyamatait. Ennek definiálása és meghatározása viszont a vevő szakembereinek intenzív
közreműködését igényli a projekt minden fázisában. Ekkor a vevői és szállítói oldal egyaránt felelős
a projekt előrehaladásáért, az eredmények létrehozásáért. Egy ilyen projektkörnyezetben, ilyen
munkamegosztás mellett, a teljesítést biztosító szerződéses kötelezettségek, (pl. kötbér) vagy
kártérítés érvényesítése a felelősség megoszlása és a nehéz bizonyíthatóság miatt komoly
nehézségekbe ütközhet.
A "ki és hogyan tehető felelőssé az adatvesztésért, az
informatikai károkért?" kérdésre tehát általános érvényű válasz nem adható, ez a kérdés mindig
helyzetfüggő értékelést igényel.
Ezeken a problémákon átívelő út lehet, ha a pályázati felhívások,
ajánlatok, szerződések, ill. a projekt során készülő dokumentumok elkészítésekor erre tudatosan
felkészülnek, így a szerződés tárgyát, valamint feladatok és felelősség megosztásának átlátható és
egyszerű definícióit és az ebből eredő eszkalációk kezelésére vonatkozó eljárást pontosan rögzítik a
felek.
Az informatikai projektekre jellemző néhány sajátosság,
melyek "kezeletlensége" növeli a projekt kockázatát:
-
Gyorsan változó technológia, a technológiával együtt változó funkciók,
definíciók
-
Az IT szakkifejezések csak egy kis része rögzült általánosan elfogadott módon
magyarul, ezért nehéz egzakt módon fogalmazni a magyar szerződésekben.
-
A szerződés tárgyának pontos körülírása és azoknak a feltételezéseknek
meghatározása, melyek fennállása esetén teljesíthető a projekt. Ha a szerződés tárgya nem
pontos, de az eredményt, vagy a vevői elvárásoknak való megfelelést garantálni kell, ez
jelentős többletköltséget jelenthet az informatikai szállítónak.
-
Az ajánlott informatikai rendszerek sok esetben eltérnek a kiírói elvárásoktól
funkcionális, vagy felelősségi kérdésekben. Ilyen esetekben, tisztában kell lenni azzal, ha az
eredeti ajánlaton részben változtatni kell, e változás milyen kihatással van az ajánlat többi
részére.
-
Eltérő szerződéses kezelést igényelnek a standard és a fejlesztést igénylő
szoftverek. Nem ritkán ezek kombináltan jelentkeznek a projektekben.
-
Fokozott adatvédelmi, adatkezelési szabályok.
-
A szenzitív adatokhoz történő hozzáférés miatt, erős titokvédelem.
-
Sajátos tulajdonjogi / szerzői jogi szabályok.
-
A fix áras és az "idő-anyag" alapú projektek eltérő felelősségi
konstrukciója.
-
Szoftverek esetében nehéz a szavatossági és felelősségi kérdések bizonyítása.
-
A standard szoftvereknél nehéz körülírni a jogszabály követési kötelezettség
tartalmát.
-
Az átadás-átvételi feltételek és eljárások és a szavatossági hibakategóriák
pontos meghatározása nélkülözhetetlen mindkét fél számára, mivel az átvétellel kapcsolatosan
merül fel a legtöbb vitás kérdés, nem ritkán jogvita.
-
Sokszor ütközik a kiíró, különösen a közbeszerzések által támasztott
szerződéses feltételrendszer és a standard termékek és szoftverek nemzetközi szállítóinak
általános feltételrendszere. Ezeket valahogy összhangba kell hozni.
-
Sok olyan szokvány létezik a nemzetközi informatikai szerződéses gyakorlatban,
melyek a Ptk.-ban nincsenek teljes körűen szabályozva, (felelősség korlátozása, egyedi
szavatossági feltételek, sajátos kötbérfeltételek) ugyanakkor részletes szabályozást
igényelnek a szerződésben.
-
Egyes teljesítményjellemzők meghatározása (rendelkezésre állás, válaszidő
biztosítása, hibajavítási határidők, stb.) kifejezetten bonyolult feltételrendszer körülírását
igényli.
-
Megfelelő hierarchia megállapítása szükséges a szerződéses és projekt
dokumentumok közötti ellentmondások elkerülésére
Ezek, és a felsorolásból kifelejtett kockázatok felismeréséhez és
csökkentéséhez próbálunk segítséget nyújtani.